METZ - Up On Gravity Hill
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V rámci propagácie svojho nového albumu „Unleash The Fury“ sa hviezda gitarového neba, Yngwie Malmsteen a usporiadateľská agentúra Andante rozhodli vykonať malú, vraj potrebnú zastávku aj v hlavnom meste Slovenska, v Bratislave. Celému podujatiu prebiehala nie veľmi hutná propagácia, no aj napriek tomu dorazilo do korunovačného mesta okuknúť gitarového mága asi 300 nadšencov. Aj keď sa pôvodne na 20:00 avizovaný začiatok posunul o nejakých 45 minút, mnohým prítomným to zjavne ani nevadilo.
Spoza kúdolov pary a červeného svetla sa ako Mefistofeles vynára maestro so svojim typickým Fenderom Stratocaster. Ohromne naladený, každú chvíľu odfrkáva trsátka a roznožkami ich vykopáva do obecenstva. Nacvičené pózy, gestá, mimika. Škoda, že za vizuálnou stránkou značne pokrivkáva zvuk – prehulená gitara sa bije s kopákmi, pričom ostatné nástroje zanikajú. Po „Masquerade“, rozdivočený gitarero dokonca urval vysielačku. Najväčší trapas ale nastal po nejakej piatej skladbe, keď si technika vybrala asi desať minútové voľno. Čiastočne sa ho snažil vyplniť duchaprítomný klávesák Joakim Svalberg a hodil nejakú tú klasiku. Po nevynútenej prestávke sa Yngwie vracia, tentokrát s klasickou gitarou, aby sme sa zasnili pri „Dreaming“. No odstrániť technické problémy sa do konca vystúpenia na sto percent nepodarilo.
Veľké vzory, klasici J. S. Bach a Vivaldi na seba nedali dlho čakať. Motívy z ich tvorby už štandardne zaraďuje Yngwie v úprave svojej vlastnej do vystúpení. Nezaprie ani svoj obdiv k Hendrixovi či Blackmoreovi, na počesť ktorého zaradí do setu hneď dve ukážky z jeho pera; do jam pasáže uprostred „You Don’t Remember I’ll Never Forget“ vkusne vkomponuje „Demon Eyes“ a ako prídavok ešte zaznie „Mistreated“. Samozrejmosťou je skladba odrevaná samotným Malmsteenom v duchu Hendrixovho blues. Vokalista Dougie White vtedy, ako aj pri inštrumentálnych vstupoch, len bezradne postáva v zákulisí. Bol som úprimne zvedavý na výkon doprovodného bandu a obzvlášť na to, ako sa svojej úlohy frontmana zhostí spevák, no popravde ma svojím výkonom nie veľmi presvedčil. Kde tu nejaké kopance, v „Demon Driver“ dokonca nejaký ten pol tónik pod linkou. Po „Fugue“ si svojich päť minút slávy užili v sólových partoch aj klávesák a za skromnou zostavou bicích tróniaci Patrik Johansson. Napriek celkovej snahe všetkých zúčastnených a hlavne samotného maestra pôsobilo vystúpenie mierne amatérskym dojmom. Mnohé zo skladieb boli useknuté, komunikácia medzi spevákom a Malmsteenom počas jamovania tiež nejako neplnila svoj účel a napokon došlo aj k obmene playlistu, pričom nezaznela dlho očakávaná „Seventh Sign“.
Po nie dlhom naliehaní prichádzajú na rad prídavky a opäť akustická „Badinere“, „I’ll See The Light“ a po nej už avizovaná „Mistreated“. Svetlá sa po siahodlhých ďakovačkách rozsvietia a... the show is over!
Pôvodný playlist: „Rising Force“, „Never Die“, „Masquerade“, „Don´t Let It End, „Far Beyond The Sun“, „Dreaming“ – Acoustic, „Revolution“, „Baroque And Roll“ „I Am A Viking“, „Demon Driver“, „Trilogy“ Guitar Solo, „Cherokee Warrior“, „Fugue“, You Don´t Remember I’ll Never Forget“, „Seventh Sign“ (nakonec nezahraná)
Prídavky: „Badinere“, „Black Star“, I’ll See The Night“, „Mistreated“ (pôvodne nezaradené)
Fotografie: Rakva
Koncert som vnímala z trochu pozitívnejšej stránky ako kolega Jeremy, hoci je evidentné, že Yngwie Malmsteen má už časy svojej najväčšej slávy za sebou. Cítiť to predovšetkým na skladbách z obdobia po „Facing The Animal“, ktoré sa kvalitou veľmi ťažko doťahujú na osvedčené klasiky, o feelingu ani nehovoriac. V tejto súvislosti ma veľmi potešil playlist, ktorý mapoval najmä staršie albumy ako „Rising Force“, „Marching Out“, „Trilogy“, „Odyssey“, „Eclipse“ či „Seventh Sign“. Skladbou „Masquerade“ sme si nie práve najšťastnejšie (zvukový miš-maš) zaspomínali na nevydarený „pokus o album“ „War To End All Wars“ a inštrumentálkou „Baroque & Roll“ na predposlednú radovku. Z nového albumu „Unleashed The Fury“ odzneli dve skladby „Revolution“ a „Cherokee Warrior“, ktoré sa ale úplne stratili v dave. Oveľa väčší zážitok ponúkali skladby staršieho dáta. Inštrumentálky ako „Black Star“, „Far Beyond The Sun“ alebo „Trilogy“ podčiarkli nadčasovosť Yngwieho tvorby. Vrchol večera predstavovala určite „You Don’t Remember I’ll Never Forget“ odspievaná z časti za pomoci publika.
Kameňom úrazu bola Yngwieho sprievodná kapela. Toľko nepresností v rámci jedného vystúpenia som teda naozaj nečakala. Dougie White v ten večer ťahal za veľmi krátky koniec. Skladby uvádzal teatrálnym spôsobom, čím narušoval kontinuitu koncertu už i tak značne naštrbenú technickými problémami. Po speváckej stránke môžem konštatovať, že som počula už aj lepších spevákov.
Veľký priestor dostalo maestrove sólovanie zostavené z motívov rôznych skladieb. Hoci som naozaj veľkým fanúšikom, aj tieto pasáže sa raz opozerajú a opočúvajú. Na úkor sólových partov Yngwie niektoré skladby až nemilosrdne skrátil. Odniesla si to predovšetkým moja obľúbená „I Am A Viking“ (ale som vďačná i za ten kúsok :-)
Jedna z desek roku 2024, ke které se od jejího vydání pravidelně vracím. Trojlístek dospělých punkáčů z Toronta do svého posledního alba nalámal přístupné noiserockové hitovky plné romantiky i grungového surealismu.
To dojení vyschlého writer’s roomu je do nebe volající. Nových nápadů je pomálu, zato jsou rozmazané na dvojnásobek. Nekonečné plebiscity jsou ubíjející, nové hry vizuálně průměrné a když se to rozjede, přijde očekávatelný cliffhanger. Opouštím hru!
Tahle americká parta zní úplně jako revival starých JUDAS PRIEST, i ten vokál jako by patřil samotnému Halfordovi. Je to taková zasmrádlá mršina, ale překvapivě mě celkem bavilo si to poslechnout. Jestli do toho půjdu podruhé ale fakt nevím, spíše ne.
4 disky. 58 skladieb. 75-stranový booklet. Len CD a LP, žiaden streaming. Steven Wilson sa vybral zboriť mýtus, že 80’s boli umeleckou pustinou: Od THE CURE a JOY DIVISION po zabudnuté britské spolky, funguje to na ploche vyše 5 hodín. Povinné počúvanie!
Dobre to robí táto švédska superskupina. Melodický death metal vo veľmi prístupnej, niekto by zbytočne hanlivo povedal kolovrátkovej, forme. Na druhom albume v ešte zrelšej a lepšej podobe. Teším sa na ich tohtoročné koncerty!
Daniel Cavanagh asi chtěl stvořit Anathemovské album, ale utopil se v klišé. Příjemně to odsýpá a zvuk i provedení se dají těžko kritizovat, ale je to tak nepůvodní a otřepané, že to úplně kazí emoce, které by jinak určitě fungovaly. Sem se vracet nebudu.
Rumunský doom metal s hlasem tak hlubokým, že i basa je proti němu mandolína. O to výraznější je, když mu do duetu hraje flétna. Jde ovšem o kvalitní nahrávku, kapelník svého času bubnoval u SHAPE OF DESPAIR a lecčemu se tam přiučil.